Presentació de la temporada 2019/20 de l'Escenri Joan Brossa

Marc Chornet, nou director de l’Escenari Joan Brossa des del passat me de març, ha presentat aquest divendres la que serà la seva primera Temporada, la 2019/20, sota el lema #SomBrossa. El director executiu, Jesús Julve ‘Hausson’, ha obert l’acte afirmant que “amb els pocs mesos que porta aquí, ha preparat una temporada de 5 estrelles!” Però a la Sala Joan Brossa n’hi brillaven moltes més, perquè era plena a vessar dels artistes que protagonitzen la temporada “per a la que hem mantingut la vocació avantguardista de l’espai, sense abandonar la tradició, i a cavall entre el passat i el futur” , ha dit Chornet, tot lloant l’edifici, que el fa molt feliç “per les seves parets procedents de l’antiga Casa de la Moneda i perquè s’hi arriba passejant pel barri de la Ribera, un dels més històrics de la ciutat on trobem de tot: gastronomia, història, el Born…” per acabar dient: “Obrim una temporada a coses soterrades al passat, però que ajudin el futur.”

Per aconseguir-ho han emprat el que anomenen la ‘Medicina Brossa’, que significa “deixar que  Joan Brossa ens il·lumini i influeixi tota la temporada. I la manera com ens pot influir és ensenyant-nos a mirar el present, rellegir la realitat i imaginar totes les opcions que ens ofereix. Mirar una A,  i ser capaços de descobrir que, si la girem, hi podem veure un cap de brau. Mirem el present, capgirem-lo i descobrim-hi futurs possibles.”

La Temporada 2019/20 està ordenada per #Itineraris  “per facilitar que l’espectador descobreixi els que faran que s’hi senti identificat.”  N’hi ha set, amb tres o quatre propostes cada un. Pel que fa als espectacles, n’hi ha una trentena, de teatre, dansa i circ. Anem-hi!

Itinerari #FutursBrossa
La temporada engega amb una sèrie d’espectacles que explícitament volen fer-nos pensar sobre la idea del FUTUR.

EL FUTUR, de Joan Yago
Del 12 al 19 de setembre

El primer dels espectacles ja porta la idea de futur des del títol. “És un intent desesperat de l’inconscient, d’imaginar un futur alegre. És difícil, ara per ara, ser positius davant el futur. Només som capaços de creure el que som capaços de imaginar,” diu Berta Bahr, de la companyia, formada per alumnes de l’Escola Eòlia. I continua: “L’obra es planteja preguntes com ara què pensaran els nostres fills i els nostres néts sobre els nostres pentinats, la nostra roba  i fins i tot les nostres expressions, si arriben a mirar les nostres fotografies.”
——————————————

FLORS CARNÍVORES, d’Anna Maria Ricart
Del 18 de setembre al 13 d’octubre

“És un text preciós sobre tres adolescents, escrit en el temps verbal del futur”, explica Chornet, que ha dirigit ell mateix l’espectacle. Parla de tres adolescents que coincideixen en un lavabo públic i queden per sopar. La trobada, aparentment innocent, es convertirà en un ritual de seducció, de poder i de crueltat. En definitiva, jugaran a ser grans.

Aquest espectacle també pertany al cicle #JovesBrossa
——————————————

FAK 15ANYS, de Roger Conesa i Miquel Ripeu
Cia. Casualitats Previstes
Del 16 d’octubre al 3 de novembre

FVCK15ANYS és una proposta teatral en format de monòleg musical. És la lluita que el cantautor Roger Conesa, i el seu alter ego Roger Benet mantenen des del naixement artístic d’aquest segon. Després de crear un personatge que signés algunes de les seves peces musicals, el Roger s’ha vist “atrapat” pel personatge, i de vegades no sap on acaba un i comença l’altre. Amb direcció de Miquel Ripeu.
——————————————

ACCIONS DE RESISTÈNCIA, de Marta Galán
Cia Susanna Barranco
Del 30 d’octubre al 3 de novembre

Crítica a l’ordre mercantil a través de quatre accions de resistència: parir, caminar, no produir i morir. La Susanna explica que mentre era a Nova York rodant un documental, va coincidir amb la Marta Galán i li va dir que li agradaria muntar un dels seus textos. És un monòleg que interpreta la mateixa Susanna, acompanyada a la bateria per Christian Mira i, el documental, com a fons. Una breu història de resistència davant el futur. Se’n va fer una Lectura dramatitzada al Temporada Alta el 2016 i ara s’estrena en format teatre.
——————————————


Itinerari #CartografiesBrossa

Estan pensades perquè l’espectador viatgi. Són espectacles que poden fer viatjar!

CARTOGRAFIA DE UNA DESAPARICIÓN, de Sergio Blanco
Únicament el 7 de novembre, dins del #Simposi Joan Brossa.

És un viatge interior d’acostament a la figura d’en Brossa, escrita, dirigida i interpretada per Sergio Blanco. L’autor diu que: “és la història de la meva trobada amb l’obra de Brossa: una espècie de relat auto-ficcionat que vaig escrivint entre universitats, avions, clíniques, sales d’embarcament i hotels. Una nova auto-ficció on, relatant-me a mi mateix, buscaré retratar-l’ho a ell.”
——————————————

MEXICATAS, de Sergi Belbel i direcció d’Antonio Calvo.
Cia. Cor de Maguey
Del 27 de novembre al 15 de desembre.

Torna Mexicatas, un text que Sergi Belbel ha escrit expressament per a la companyia Cor de Maguey“Volíem parlar del procés migratori, de com veiem Barcelona des de Mèxic, de com la veiem ara i de com veiem Mèxic, també. Però no sabíem com fer-ho i vam anar a trobar en Sergi. Vam tenir la immensa sort que va acceptar. Ho va ordenar i en va fer la dramatúrgia. De seguida ens va seduir el seu text.” Són 8 mexicanes que porten anys a Catalunya i estan enamorades “d’aquí i d’allà. I ja no som d’enlloc!” Un viatge de riures i reflexions.
——————————————

BOLLYWOOD, BOMBAY, BARCELONA. Cia. Dúo Fàcil.
Dramatúrgia: Marc Rosich
Del 8 al 24 de novembre.

Bollywood, Bombay, Barcelona també es va estrenar l’any passat i és una creació de la Cia. Dúo Fàcil (aquells que són tres!) i Líquido Teatro“El 2017 vam presentar un espectacle sobre el Dia dels Morts a Mèxic i aquest any ens anem a l’Índia, on hem optat pel Bollywood, perquè combina el cos amb el moviment, les projeccions, l’escenografia… Però quan ja ho teníem vam anar a trobar en Marc Rosich, que en sap més, i va acabar d’escriure la peça. El resultat és una investigació sobre el joc de la posada en escena, la construcció de l’escenografia, els colors…” Tres emigrants hindús coincideixen en un pis i s’expliquen les seves penes i alegries. Parla del somni migratori que se’ls ven des d’Europa i de la mentida que es troben quan arriben. Però “prometem que tothom sortirà amb l’alegria de viure!”
——————————————

Montag451, de Cia. La Niña Bonita
Del 28 de novembre al 15 de desembre

No cal dir -o si- que està inspirada en el famós Farenheit 451 de Ray Bradbury, però… “ens vam adonar que ja no calia cremar llibres, perquè ara ja ningú en sap de llegir llibres, forma part del passat.” El protagonista és un bomber al que situen als afores,en un lloc on fins i tot els pallassos estan prohibits (amb o sense nas…)
——————————————


Itinerari #ParateatralsBrossa
Vol ser una reivindicació dels textos que sovint s’anomenen menors, en front dels literaris. A en Joan Brossa li agradaven les arts parateatrals i per això tenen un pes important dins la nostra programació. 

EL SALÓ DE LES MERAVELLES, de Hausson
Del 6 al 24 de novembre

Hausson explica que  “L’acció transcorre al Saló de casa meva, d’una manera íntima, amb 45 persones… que són el públic!”, diu, puntualitzant que serà un espectacle molt diferent als que coneixem d’ell. “Té dues parts. A la primera, el Mag treballa amb els ulls tapats, seguint el guiatge dels espectadors. És un autèntic joc de mirades”, assegura.
——————————————

NI SI, NI-NOTS, del Mag Selvin
Del 19 de novembre al 5 de gener

Un espectacle de ventrilòquia, dels que ja no se solen veure. Normalment s’utilitza per fer parlar ninos de terror… El Mag Selvin explica que: “en Hausson i jo tenim l’orgull d’haver  conegut i mantingut amistat amb en Joan Brossa, i a ell li agradava molt la ventrilòquia, és com un homenatge!”  Assegura que ha pràcticament desaparegut del nostre país, “mentre a Las Vegas continua triomfant.”
——————————————

VEUS QUE NO VEUS. Cia. Pepa Plana
Amb Noël Olivé i Pepa Plana
Del 18 de desembre al 6 de gener

Pepa Plana, sempre al capdavant de revolucionar el paper de la dona pallassa al món del circ, havia d’inventar coses que a ningú li havien passat pel cap. “Jo volia ser actriu dramàtica, fer teatre de creació. Vaig tenir la sort de conèixer en Brossa però em vaig adonar que no l’atrapava, tot i que hi he anat entrant de la ma de Carles Santos… I se’m va acudir aquesta prova: què hauria passat si les nostres àvies haguessin pogut ser pallasses? El món del pallasso sempre ha estat masculí… I vaig pensar de fer l’Augusta i la Cara Blanca, que sempre ho han fet els homes.”  Va anar a buscar l’actriu Noël Olivé, “a qui vaig conèixer a l’Institut del Teatre, perquè és la millor Cara Blanca del món, tot i que no ha fet mai de pallassa.” I puntualitza: “La Cara Blanca representa l’ordre, però ella ens fa riure molt, està molt p’allà. Tenim moltes ganes de fer riure i de fotre algun mastegot, també!” Les ha ajudat Joan Arqué, que ha assumit la direcció.
——————————————

LES VARIACIONS BILDELBERG, de Joan Maria Segura
Amb Oriol Grau, Alexandra Palomo i Albert Mora
Del 20 de desembre al 6 de gener

Si recordeu l’aplaudidíssim espectacle Bildelberg Club Cabaret, aquesta seria la continuació de la història, uns anys més tard, ja que els Bildelbrg es continuen reunint -enguany ho han fet a Suïssa- i ens continuen manant. “Si ets una de les persones més poderoses del món… segur que no fas una reunió seriosa! Nosaltres hem aconseguit un llistat dels temes que parlen al Bildelberg i us els explicarem en clau de Cabaret”, ha dit l’Oriol Grau, que recentment ha estrenat aquest espectacle a la Sala Trono, de Tarragona. La nova “trobada” comença amb una crisi per la pèrdua del control mundial, ja que no tenien previst el Brexit ni la possible sortida de Trump… “Hem de tirar de la intel·ligència artificial i hem convocat una cimera extraordinària. Toca fer canvis, toca fer variacions!” L’Oriol promet que “hi ha màgia, humor, cantem, ballem… jo sóc la Mestressa de Cerimònies i faig participar al públic… una mica.”
——————————————


Itinerari #VirtuososBrosa
Espectacles que destaquen pel seu realisme, arguments insòlits i/o polítics i la virtuositat dels actors en escena. 

BLANCA DESVELADA, de Cia. Aleteo
Amb Alejandra Jiménez Gascón. Direcció: Montse Bonet
Del 8 al 26 de gener.

L’èxit d’aquesta proposta l’avala que ja és la tercera vegada que forma part del programa de l’Escenari Joan Brossa. És un monòleg que interpreta la seva autora, Alejandra Jiménez Cascón“Ho vaig escriure perquè tenia necessitat de parlar sobre el perdó i la pèrdua de la innocència, de la reconciliació i del fet de ser mare i ser filla. No ho vaig escriure per a mi, no sabia què en faria i al final vaig dir: Ho faré!, explica l’Alejandra. Va anar a trobar la Montse Bonet perquè l’ajudés com a directora en aquest viatge emocional de mirada femenina: “És un text complex, amb multitud d’espais temporals passats, presents, llunyans, propers… És un monòleg amb 12 personatges, la majoria dones. L’actriu agafa l’espectador metafòricament per la ma i li ofereix un viatge pel que no és possible perdre’s,” afirma la directora. “Un treball de virtuosisme súper creïble i que enganxa”, assegura Chornet.
——————————————

DECADÈNCIA, de Steven Berkoff
Amb Carles Martínez i Míriam Alamany. Direcció: Glòria Balañà.
Del 29 de gener al 16 de febrer

És un espectacle sobre la decadència de la classe social anglesa dominant de l’època. S’estructura a través d’un relat crític, mordaç i carregat d’humor negre de la classe dirigent, dels vicis i de l’amoralitat, que plana sobre el seu estil de vida. “Què està en decadència? L’home blanc occidental! Parla d’això ja que després de segles de domini, ara perilla la supremacia de l’home blanc,” explica Carles Martínez. Els protagonistes es fiquen a la pell de dues parelles diferents. Han mantingut el vers original.
——————————————

VESPRES DE LA BEATA VERGE, d’Antonio Tarantino
Amb Oriol Genis i Guillem Gefaell. Direcció: Jordi Prat i Coll.
Del 19 de febrer al 8 de març

L’espectacle torna a Barcelona en la que serà ja la seva quarta temporada a la ciutat. “Volíem fer Tarantino perquè escriu d’una manera que permet que l’actor voli si està inspirat. I l’Oriol vola!”, assegura Prat i Coll. És la història d’un home que està esperant l’autòpsia del seu fill que s’ha suïcidat.Ell és un putero que té una dona que s’està emborratxant tot el dia. És a dir que ell juga a cartes i va de putes mentre ella beu i parla per telèfon. Tenen dos fills. Un travestorro que fa la carrera i una filla, una noia ben casada que porta diners a casa, però que coneix un napolità i fuig amb ell. La mare es tira al riu i el noi se suïcida”, explica l’Oriol.   Després d’això, Prat i Coll té la necessitat de dir:“Parla perquè no troba silencis per reflexionar, o no té respostes. Però tot i el drama, el meu repte és que l’espectador surti feliç, reconfortat d’alguna cosa.”
——————————————

OCAÑA, REINA DE LAS RAMBLAS, de Marc Rosich
Opera de Butxaca i Nova Creació
Amb Joan Vázquez. Direcció musical: Marc Sambola
De l’11 al 29 de març

Rosich explica que “un teatre de Berlín ens va encarregar fer un espectacle musical típic espanyol. No sabem si pensaven en la sarsuela, però nosaltres vam tirar per la cobla.” I amb en Marc Sambola van recrear la figura de l’Ocaña. “Ho vam estrenar a Alemanya i en vàrem fer dues temporades amb les cobles cantades en alemany.” L’adaptació que veurem és “una essencialització que dura una hora i que creix amb Joan Vàzquez, un autèntic virtuós. El es converteix en Ocaña en directe!” I és que l’obra comença amb una estranya conferència fins que el conferenciant es va esborrant i només queda l’Ocaña. Canta “granes èxitos” de la cobla que ell destrossarà i algun tema de Sambola. “És una reivindicació d’aquella Barcelona canalla i underground  que els Jocs Olímpics van matar”, lamenta l’autor.
——————————————


Itinerari #PrimaveraBrossa
És un mostrari de diferents tendències teatrals.

ELS SOMNÀMBULS, de Llàtzer García
Amb David Marcé, Genís Casals i Laura Pujolàs
Del 20 de maig al 7 de juny

És una producció de la Sala la Planeta, de Girona. A partir de la comèdia Design for living, de Noël Coward, Llàtzer Garcia ha fet una obra nova: “Sempre m’ha agradat molt Coward, és el Mestre del subtext, té molta mala llet. He agafat aquest text que encara no s’havia estrenat a Catalunya.” S’estrenarà a la tardor al Temporada Alta.
——————————————

VERNISSATGE, de Václav Havel
Amb Isidre Montserrat, Xavier Pàmies i Carla Ricart.
Direcció: Marília Samper.
Del 17 de juny al 5 de juliol

La Carla explica que “Estàvem enamorats d’aquest text des de feia molt de temps. És curtet i intens. I a més, la Marília va veure que, en essència, és de rigorosa actualitat perquè mostra una parella que creu que la seva manera de viure és la correcta i necessiten convèncer tothom d’això i sentir-se admirats. Però no és tan fàcil i entren en una espiral de crítiques…”
——————————————

SERÀ EL NOSTRE SECRET, Marta Montiel i Elies Barberà
Direcció i dramatúrgia: Daniela Feixas.
Cicle de Teatre Verbatim
Del 15 d’abril al 3 de maig

“El teatre Verbatim ens permet desenterrar tabús, i, en aquest cas, tabús de la infància”, exposa Elies Barberà. Recordem que el Teatre Verbatim és aquell que es basa en fets reals i que es reprodueix sense transformar-nos ni suavitzar-los.

L’argument, més que actual: “Una de cada cinc persones han patit o patiran abusos sexuals abans dels 17 anys. I el 85% a l’àmbit familiar! Malgrat el que surt a la llum, els capellans o religiosos se situen entre el 8 i el 10%. Només un 8% dels afectats ho expliquen, el 92% restant no ho fa, probablement perquè no sap el que està vivint”, explica Barberà, que afegeix: “Trenquem tres mites: la família feliç, el sexe i la infància.”
——————————————

ALÍCIA, QUIN PAÍS!, d’Emili Corral
Del 10 al 28 de juny

Espectacle de dansa inclusiva a partir de la idea del viatge d’Alícia a través d’un món delirant i surrealista. “És una princesa que qüestiona la seva posició social. Però quan es presenta la possibilitat de perdre privilegis, reclama el seu estat”, diu l’autor i director de l’espectacle.
——————————————

ELS ULLS DE DALTON, d’Iñaki Garz
Amb Annabel Castan i Arnau Marín
De 27 de maig al 14 de juny

Una història que transcorre en una nit qualsevol i en una ciutat que podria ser Barcelona. Un professor universitari jubilat, truca com cada nit a un telèfon de contactes buscant companyia. Però aquesta nit, a l’altra banda hi ha una antiga novia de joventut. Remarquen una frase: “Al seu cap hi havia coses que els seus ulls no veien.” Basat en el científic Dalton, inventor del Daltonisme.
——————————————


Itinerari #JovesBrossa.
Són espectacles que posen el focus en les neures dels adolescents.

CARROUSEL, de Carla Torres
Del 18 de març al 5 d’abril

Dues adolescents juguen a viure i es debaten entre satisfer els seus desitjos o trobar-se a elles mateixes. Un joc àcid i perillós que farà trontollar els límits de l’amistat i de la recerca de la pròpia identitat i els propis orígens.
——————————————

CORRESPONDÈNCIA, de Jordi Casado
Amb Alfons Nieto i Neus Soler
Del 6 al 24 d maig

Una reflexió sobre com ha canviat el fet de dir “T’estimo” a través d’una carta, on s’havia d’escriure amb bona lletra, vigilar no equivocar-te, anar a comprar el segell, buscar una bústia i esperar si hi ha o no resposta… amb el Whats App actual. “L’obra mostra l’espai d’espera del que escriu, fins que rep la contesta!
——————————————

Itinerari #SomBrossa
Són les produccions de la casa!


I.- GRETA&FRIDAY: AMOR PUR, d’Albert Mestres
Del 22 de gener al 16 de febrer
II.- GRETA&FRIDAY: AMOR QUE MOR, de Queralt Riera
Del 19 de febrer 15 de març

“Si hi ha un autor en actiu hereu de Joan Brossa, aquest és l’Albert Mestres. Vaig demanar a l’Albert i a la Queralt de parlar de la Greta en el sentit de com s’estan mobilitzant els joves per twitter… I han fet un díptic que parla de dos adolescents que es coneixen en una vaga i que es retroben 40 anys després”, diu Chornet.  L’Albert Mestres es descriu com un punk, perquè creu en allò del No Futur. “Sóc molt asèptic amb el present però m’ha interessat el repte de posar-me al lloc dels adolescents que senten perillar el futur. Aquests han decidit fer alguna cosa. Encara no sé ben bé que en sortirà però hi haurà amor i circ. Tenim dos actors joves relacionats amb el circ!”

El text de la Queralt parla d’una parella que s’estima i que saben que ella ha de morir. Decideixen sortir de casa, deixar la porta oberta i anar a viure el que queda salvatgement. Però ella no mor… i és una tragèdia!
——————————————

AQUEST VERS ÉS EL PRESENT,
Creació en residència de Cia.Projecte Ingenu
Direcció, Marc Chornet
Del 15 d’abril al 17 de maig

“Com que som companyia resident des de fa tres temporades, hem decidit fer una trilogia sobre el temps, a partir del poema de Brossa Saltamartí. Practiquem l’slow theater, que vol dir que fem molts assaigs, el que ens permet mes temps de reflexió, agafar experiència, actuar, fer i desfer. I una de les coses que hem après és a renunciar”, explica el director.
——————————————

ASÍ BAILAN LAS PUTAS, de Sixto Paz Produccions
Direcció Pau Roca
Del 2 al 20 d’octubre de 2019

Pau Roca explica que l’obra parteix del llibre de Júlia Bertran M’estimes i em times, que fa moltes preguntes sobre l’amor romantic. “Li vam proposar escriure una obra sobre això però ella feia classes de twerking  i, per no deixar-ho, va aparèixer la seva profe. Ha acabat sent una obra sobre la necessitat de descobrir d’on venen les ferides que ens ha infiltrat el patriarcat.” L’interpreten la Júlia i, és clar, l’Ana Chinchilla, la profe de twerking!

 

#DimartsMàgics
Acabem els Itineraris i anem a una cita ja reconeguda i sempre esperada. Un dimarts de cada mes, l’Escenari Joan Brossa presenta en sessió única l’actuació d’un dels millors mags a escala mundial. Els artistes, procedents dels cinc continents amb un alt nivell artístic i tècnic, venen a Barcelona o llocs propers on hi hagi Societats de Màgia, a donar conferències per als professionals. El Mag Hausson rep el calendari amb les al voltant de 30 conferències al mes que es fan, i ell mateix tria el Mag. Per això  ens ofereixen una experiència única en el panorama teatral.

#tauladepoesia  AMICS DEL BROSSA
No només de teatre viu l’home i per això un cop cada quinze dies s’organitza la Taula de poesia, un esdeveniment molt especial organitzat pels Amics del Brossa però oberta a tothom que hi vulgui participar. Tot un homenatge a aquest gènere en format de lectures, classes magistrals de poetes catalans contemporanis i escriptura i revisió de poemes dels participants de la taula. Un grup de poetes molt actius i en continu aprenentatge.

 

MÉS INFORMACIÓ
www.escenaribrossa.cat
Facebook www.facebook.com/EscenariBrossa
Twitter www.twitter.com/EscenariBrossa
Instagram @escenaribrossa

Deixa una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here