Estem a punt de trencar aigües. Nerviosos, molt nerviosos, destacava el director Joan Lluís Bozzo sense deixar de moure’s damunt d’un escenari del Teatre Poliorama convertit en una improvisada sala de premsa, envoltat pels decorats de Montse Amenós realitzats per a l’espectacle que es presentava: El llibertí, un text del dramaturg francès Eric-Emmanuel Schmitt i que es presentarà en aquesta sala, en principi fins a finals d’any.

Avalat per un èxit a tot el món, El llibertí ens situa en el temps de la Il•lustració francesa. El coneixement de l’autor de la història de la filosofia ha permès un endinsament en la personalitat d’un dels més destacats pensadors de l’època: René Diderot, autor de la primera Enciclopèdia. El text està escrit en clau de comèdia i, en paraules del seu traductor, Esteve Miralles, planteja un debat entre la llibertat i la responsabilitat, un argument que està de plena actualitat.

El plantejament principal és: llibertat o llibertinatge? Tot plegat al voltant del concepte “moral”: què és la moral?, es pregunta l’autor. En aquell moment, Diderot aturava tots els seus moviments per debatre entre realitat i ficció. Miralles, destaca la qualitat d’un text que il•lustra la història en temps real, sense el•lipsi. L’acció dramàtica es desenvolupa en paral•lel amb el temps real de l’espectador, una hora i quaranta minuts, la qual cosa, segons el director Joan Lluís Bozzo, obliga als actors a un ritme constant, sense descans. Pel director de Dagoll Dagom es tracta d’un vodevil filosòfic escrit molt hàbilment. El protagonsita i productor, Ramon Madaula destacava en aquest sentit la intel•ligència d’Schmitt i té clar que si no funciona no serà pas pel text, sinó per nosaltres mateixos.

La proposta d’aquest espectacle va sorgir precissament de Ramon Madaula, qui encisat pel text d’Schmitt, va proposar a Bozzo la seva realització. El director es va contagiar del seu entusiasme i es va posar mans a l’obra. Bozzo feia broma quan deia que no hem introduït cap cançó en el text en al•lusió a la seva trajectòria artística, sempre vinculada als musicals (excepte quan va dirigir al Centre Dramàtic de la Generalitat Maror de Rodolf Sirera. És un relax i alhora una il•lusió enfrontar-me ara a un text no musical deia el director.

El llibertí, doncs, està produït majoritàriament per Tres per tres, juntament amb Ramon Madaula i el seu germà. La productora que gestiona els teatres Victòria i Poliorama no produïa cap espectacle des de La generala i és per això que ja tocava fer alguna cosa destacava el gerent de Tres per tres, Eduard Pericas.

Bozzo citava Woody Allen en referir-se a l’equip artístic. La feina del director és fer un bon repartiment i tenir bons col•laboradors. En aquest sentit El llibertí disposa d’un repartiment format per Ramon Madaula, Laura Conejero, Nausicaa Bonnín, Jofre Borràs, Marta Millà i Paula Vives. Il•luminació d’Ignasi Morros i escenografia i vestuari de Montse Amenós, qui s’ha basat en els vestits de l’època de la il•lustració per realitzar la seva feina tèxtil.

El llibertí s’estrenarà el 14 de setembre, tot i que les prèvies començaran el dia 7.

  • Concert del 30è Aniversari
  • Juana
  • Manel
  • Alicia Alonso