'L'hora del pati' d'El Més Petit de Tots a l'Estruch de Sabadell |

La quinzena edició d’El Més Petit de Tots, el Festival Internacional d’Arts Escèniques per a Espectadors de 0 a 5 anys, ha aconseguit 14.000 espectadors i ha superat el 90 per cent d’índex d’ocupació, segons les dades provisionals de l’organització, cosa que juntament amb els excel·lents resultats artístics i l’elevada participació a les activitats organitzades al voltant del 4t Encontre d’Arts per a la Primera Infància –celebrat en el marc del certamen– el consoliden com la principal referència del sud d’Europa del sector de les propostes escèniques per als espectadors més petits.

El Festival s’ha desenvolupat del 9 al 24 de novembre a dotze ciutats de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears i ha comptat amb la participació de 17 companyies, 11 de les quals internacionals.

“Un cop més es demostra la importància de l’art orientat a la primera infància i es desfan mites i tòpics relatius tant al rigor artístic de les creacions per a aquest col·lectiu com a l’interès que generen”, valora Eulàlia Ribera, directora d’El Més Petit de Tots. En aquesta quinzena edició, el programa ha inclòs més de 120 funcions, de les quals 40 orientades al públic escolar.

També s’han potenciat les activitats de participació de les famílies a través de tallers conduïts pels propis artistes, que han estat una de les activitats més sol·licitades obligant, en molts casos, a obrir llistes d’espera per encabir les persones que volien prendre-hi part.

Un dels moments culminants del Festival va ser el 4t Encontre d’Arts Escèniques per a la Primera Infància, que del 15 al 17 de novembre va reunir a Sabadell artistes, programadors culturals, mestres, pedagogs, investigadors universitaris i agents culturals de les administracions públiques per debatre i reflexionar sobre el futur i els reptes que afronta l’activitat artística adreçada als espectadors de 0 a 5 anys.

A l’Encontre hi van participar 70 professionals, més de la meitat dels quals de procedència internacional (de més d’una vintena de països) que, a més dels debats inclosos a les jornades, van poder veure alguns dels espectacles del Festival. També hi van ser un centenar de mestres d’escoles bressol que van aprofundir en la fórmula per incorporar l’art a la seva tasca diària amb els infants.

Coicindint amb aquesta nova edició de l’Encontre, la Fàbrica Estruch va acollir una activitat, titulada L’Hora del Pati, amb instal·lacions, tallers i espectacles per a tothom. Les dues sessions d’aquesta convocatòria van portar unes 6.000 persones al complex cultural sabadellenc.

UN FESTIVAL QUE S’APROPA A TOTHOM
Al Festival El Més Petit de Tots 2019 hi han participat companyies procedents de Catalunya, Noruega, França, Bèlgica, Holanda, Sèrbia i Suècia. El certamen s’ha desenvolupat a LaSala Teatre i L’Estruch de Sabadell, el Teatre de l’Aurora d’Igualada, el Mercat de les Flors i el SAT Sant Andreu Teatre de Barcelona, el Teatre Municipal de l’Escorxador de Lleida, el Teatre Principal d’Olot, el Teatre Municipal de Benicàssim, el Teatre Auditori de Sant Cugat i el Teatre Mira-sol de Sant Cugat, el Teatre Clavé de Tordera, el Teatre Auditori de Granollers,  l’Àtrium de Viladecans, el Teatre Municipal de Montcada i el Teatre Principal de Palma. Aquests dos últims espais han estat novetat d’aquest any.

Altres enclavaments que han acollit activitats són la Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers, la Fàbrica Fabra i Coats de Barcelona, l’Estruch Fàbrica de Creació de Sabadell i diferents biblioteques de Sabadell, Lleida, Sant Cugat i Montcada.

PÚBLIC DEL PRESENT
“A l’Encontre es va presentar un estudi que constata científicament que els nadons són receptius a l’art i que hi reaccionen de manera molt similar a com ho fan els adults“, exposa Eulàlia Ribera. I continua: “A El Més Petit de Tots ho hem estat comprovant durant 15 anys i per això sempre hem dit que no treballem per al públic del futur sinó per al públic del present perquè, un cop més, ha quedat palès que la creació per a la primera infància és un sector viu, rigorós, d’una elevadíssima creativitat i amb un gran compromís”, relata. “Constatar de nou aquesta circumstància és el que dóna sentit a El Més Petit de Tots fins i tot per damunt de xifres d’assistència i índexs d’ocupació”, conclou.

  • Juana
  • Manel
  • Alicia Alonso
  • West Side Story
  • Nomad
  • Crimen y telón