Francesc Orella i Lluïsa Castell.

Després del seu pas pel Temporada Alta i esgotant les entrades durant la seva darrera setmana al Lliure de Gràcia, Pàtria, escrita i dirigida per Jordi Casanovas, es transfereix al Teatre Poliorama de La Rambla durant només tres setmanes, del 29 de novembre al 16 de desembre, amb el mateix repartiment que l’ha representat fins ara: Francesc Orella, Lluïsa Castell, Fermí Reixach, Àlex Casanovas, Marcel Borràs i Rosa Vila. Les entrades ja són a la venda a la taquilla del teatre i a www.ticketmaster.es a partir de diumenge 11 de novembre.

L’espectacle planteja una situació que ara mateix ens resulta força propera a la realitat. Miquel Raventós, periodista brillant i moderador dels debats electorals de la televisió pública, rep una notícia que trastoca el seu treball, precisament el dia que toca un dels debats més importants.

Raventós reacciona d’una manera insòlita, acaba esclatant i engega un discurs que el converteix en la veu del poble. Tothom li demana de fer la feina que els altres no han sabut fer: ser president d’una Catalunya independent i fer, finalment, el que el poble necessita, en comptes d’escombrar cap a casa per triomfar i anar fent nom i butxaca.

Jordi Casanovas (Vilafranca, 1978) va començar a concebre el text fa cinc anys, quan encara semblava de ciència ficció. El procés d’assaig -que ha ajudat, com ja és costum en el Casanovas director, a donar vida pròpia al text-, va començar molt abans de l’11 de setembre.

La idea va sorgir en un moment en què Casanovas es va començar a preguntar a si mateix què pensava d’un hipotètic independentisme: “Tot meditant vaig fer un prototext que ha crescut i avui ja és una història amb molts personatges, amb suspens i tot. Però ha tocat assajar en un moment en què hi ha un debat paral•lel al carrer. Cada assaig s’ha convertit en un debat, hi havia dies que ens sorpreníem d’haver sentit dir frases gairebé exactes a les nostres per algun polític!”, explica, admirat.

“No és una història política. És un drama humà i personal embolcallat amb una situació social que serveix d’excusa per explicar-lo. Però el que emociona teatralment és el que passa a aquestes persones, al candidat i a la seva família. La realitat és tan propera que sembla una obra actual, però el que es pretén explicar, és vàlid ara i ho era fa 100 anys”, diu Casanovas. I continua: “Raventós té un caràcter excepcional, és carismàtic i molt atractiu pels votants. Té aquella visceralitat que tant agrada a la gent emprenyada”.

Orella ho confirma, afegint més detalls d’aquesta història tragicòmica que tots tenen cura de no desvetllar massa: “Ell no és polític professional però es veu abocat a la primera línia política, ja que entoma tot el descontent general. Però els esdeveniments el superen i afecten les seves relacions familiars. Hi ha reflexió ideològica combinada amb identitats i emocions personals. Deixa anar mala hòstia i emocions a parts iguals. Treballar-ho ha estat un viatge magnífic”.

El líder és una combinació de candidat independentista i indignat. “La seva figura coincideix molt amb aquella que la gent té ganes de conèixer, algú que sigui capaç de donar un tomb a la manera de fer dels polítics i que els escolti. A la vida real podria ser un Guardiola, un Miquel Calzada, un Jaume Barberà, Mònica Terribas … Perfils que no treballen en política però amb els que la gent confia i, probablement, si sorgís l’ocasió, els demanarien de fer-ho”, diu Casanovas.

L’espai escènic , de Jordi Soler Prim, el plantegen com un joc que el públic entén des del primer moment: “És divertit quan veus com el públic entra en la màgia de la transformació dels espais!”, assegura Orella.

Pàtria és la segona obra de la trilogia que Jordi Casanovas dedica a la identitat catalana. La primera Una història catalana, es reposa aquesta temporada al TNC. Acabarà l’any que ve amb Vilafranca, amb la que ja hi està treballant, i que parlarà del nucli familiar català.

Deixa una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here