El director artístic del TNC, Sergi Belbel, augura una temporada en què es reivindicaran autors catalans a qui la Guerra Civil i l’exili van estroncar les carreres. El primer exemple de la temporada és Ambrosi Carrion amb La dama de Reus. També, i tancant l’Any Rodoreda, s’adaptarà en clau de musical la novel·la de l’escriptora Aloma.

Aquests són dos dels sis títols que s’han avançat de la programació del TNC el 2008/09. Sergi López presentarà a Barcelona Non solum, un treball que va estrenar fa tres anys, i Juan Mayorga és l’últim reclam amb un text dur sobre els límits que ha de tenir l’Estat per combatre el terrorisme (La paz perpetua). El TNC obre temporada amb dos bombons: Andromaque de Racine i la tercera visita del coreògraf Phillipe Decouflé: Sombreros.

Belbel justifica La dama de Reus (del 6 de novembre al 21 de desembre, Sala Petita) pel seu valor teatral i literari i també com una labor del TNC de recuperar textos del patrimoni català. L’obra va guanyar el premi Ignasi Iglésias el 1950. Carrion va ser un «intel·lectual fonamental en la literatura catalana del segle XX» que va acabar escrivint teatre durant la República. La seva carrera va quedar estroncada per la Guerra Civil; Carrion va continuar la seva tasca a París, on va arribar a ser president del Casal Català.

També Rodoreda va haver d’exiliar-se, tot i que la seva narrativa sí que ha aconseguit traspassar a l’actualitat. El tractament d’Aloma (premi Crexells 1937 i que l’autora revisaria, a l’exili, el 1969) és particular, ja que l’adaptador Lluís Arcarazo parteix de les dues Alomes, la que escriu Rodoreda en la joventut i la que reescriu, en la maduresa. El director de Dagoll Dagom feia anys que perseguia aquest projecte (Sala Gran, del 23 d’octubre al 4 de gener). Alfonso Vilallonga, autor de lletra i música, debuta en una dramatúrgia com Arcarazo, el guionista de Salvador. L’obra preveu una llarga gira per Catalunya i, per ara, no es contempla una temporada al Victòria (com es va fer en la reposició de Mar i cel).

L’entrada de la temporada al TNC serà doble: del 17 al 21 de setembre, a la Petita, amb un muntatge dirigit per Declan Connellan (director de Cheek by Jowl) amb la companyia de Peter Brook i, del 25 al 28 a la Sala Gran, Decouflé farà Sombreros, un espectacle que recorda la poesia i el joc de La veillée des Abysses, del nét de Charles Chaplin.

MENYS PÚBLIC AL TNC
Quant al curs que s’acaba aquests dies, Belbel està satisfet de la majoria d’ocupació dels espectacles i només lamenta que El cercle de guix, de Bertolt Brecht, no hagués interessat més públic. El TNC ha baixat en nombre d’espectadors a les Glòries (uns 26.000 menys), ja que hi han fet menys funcions. En gira, han pujat uns 34.500 espectadors. Les ocupacions a les tres sales ha estat semblant, l’any passat la major ocupació va ser a la Gran i la Tallers s’acostava a un 50%. Belbel aspira a què aquesta sala aculli les peces de més risc i que capti el públic més jove i inquiet.

DIDO & AENEAS
D’altra banda, la temporada del TNC acaba aquest cap de setmana amb una coproducció del teatre públic amb el Festival Grec de Barcelona. L’òpera, amb 80 intèrprets a l’escenari i al fossar, compta amb una coreografia aquàtica de Sasha Waltz. Encara queden entrades a la venda per Dido & Aeneas, una de les primeres peces líriques de la història. L’òpera barroca relata la tràgica història d’amor entre la reina Dido de Cartago i Enees, el príncep fugit de Troia. La història culmina amb el famós cant d’una dona que prefereix suïcidar-se abans que separar-se de l’home que estima. L’espectacle d’una hora i mitja de durada és en anglès i subtitulat en català. També fins diumenge estan previstes les funcions d’Ensam de Strindberg amb Pere Arquillué a la Petita. El muntatge no figura en la temporada del TNC.

Les xifres:

Públic al TNC
– Sala Gran: 101.943 espectadors (70,5% d’ocupació)(pendent Dido & Aeneas)
– Sala Petita: 37.944 (75,32%)
– Sala Tallers:18.969 (70,48%)
– T6 a les alternatives: 1.215 (pendent dades de Dos de dos)
– Gires: 120.603
– Espectadors totals: 281.244 (pendent Dido & Aeneas i Dos de dos)

Amb més ocupació:
Umbra: 99,92%
La veillée des Abysses: 98, 23%
L’home, la bèstia i la virtus: 96,12%
Dido & Aeneas (estimat): 95,12%
Rey Lear: 95,06%
A la Toscana: 92,80% (l’han vista 26.678 espectadors, 14.583 en gira)
La plaça del Diamant: 91,88% (l’han vista 64.750 espectadors, 45.564 al TNC)

  • West Side Story
  • Nomad
  • Crimen y telón
  • Paco Ibáñez