El Gran Teatre del Liceu ha presentat Diàlegs de Tirant e Carmesina, una òpera de cambra amb música de Joan Magrané i llibret i direcció de Marc Rosich, que compta amb la col·laboració en l’espai escènic de l’escultor Jaume Plensa. La peça se centra en els capítols més íntims de la novel·la de Joanot Martorell, els dedicats a la relació entre els dos protagonistes, Tirant i Carmesina. Magrané —premi Reina Sofía de Composició— i Rosich —que el 2007 ja va adaptar la novel·la medieval per a l’exitós muntatge teatral de Calixto Bieito— parteixen de la seducció i la sensualitat com a engranatge dramàtic de la proposta. L’espectacle viurà la seva estrena absoluta al Festival Castell de Peralada, i, posteriorment, passarà a formar part de la temporada del liceu del 2019/20. Hi arribarà el mes de febrer.

Diàlegs de Tirant e Carmesina  agafa la forma d’unes variacions sobre el tema de l’enamorament de la parella, i les anades i vingudes d’aquesta relació des que Tirant veu Carmesina per primer cop i ell la sedueix amb el famós espill, fins a la seva separació i tràgic final. En les mans de Magrané i Rosich, el gran fris medieval adopta el caràcter íntim d’una òpera de cambra, amb només tres cantants en escena i una formació instrumental reduïda. Tant el tractament de la veu com el del conjunt d’instruments parteixen d’un concepte modern i teatral, de ressonàncies expressives, però que també beu de la tradició madrigalista tardo-medieval.

L’espectacle, impulsat per Òpera de Butxaca i Nova Creació, s’emmarca dins les celebracions dels 25 anys d’història de la iniciativa, i és, com sempre, una nova mostra del seu compromís cap a l’exploració dels nous formats que legitimen la vigència de l’òpera com a gènere al segle XXI.

  • " "
  • " "
  • " "
  • <iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/5MXGrfx7UV8” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>