Des de la seva estrena al Teatro de la Zarzuela el 1864, ‘Pan y toros’, de Francisco Asenjo Barbieri, no s’ha tornat a representar en la seva versió original. Ara, 137 anys després, aquesta sarsuela retallada i censurada al llarg dels anys torna al teatre madrileny en el qual va veure la llum per primera vegada el dijous, 26 d’abril.
Emilio Casessis, director de l’Instituto Complutense de Ciencias Musicales (ICCMU), és el responsable de l’edició d’una sarsuela, ara recuperada, de la que no existia partitura original. Un equip català encapçalat pel director d’escena Joan Lluís Bozzo (Dagoll Dagom) i pel director musical Josep Pons és l’encarregat de la reposició, que recrea el Madrid de l’època de Carles IV. Ni Pons ni Bozzo s’havien endinsat abans en el món de la sarsuela. Per a ambdós és la seva primera experiència.
El llibret original de José Picón recrea una època en la qual les ideologies enfronten Espanya. L’autor va dur a l’escena la lluita de l’obscurantisme per una banda de la societat contra el liberalisme d’altra part de la mateixa. Ja es forja el drama de les dues Espanyes. D’aquest conflicte tan típic han sorgit tots els posteriors carlistes i isabelins, monàrquics i republicans o vermells i nacionals. L’escenografia ha estat creada per Emili Ametller i està fonamentada en la reproducció d’un tapís de Francisco de Goya, ‘Pelea de gatos’.
Dos repartiments diferents, dos directors musicals 25 funcions i 520 figurins constitueixen una nova producció que permetrà escoltar íntegra l’obra de Barbieri de la que sols existeix gravat el 40 per cent.

  • la neta del senyor linh
  • lehman trilogy
  • juan tamariz
  • Els set pecats capitals