Presentació de Erritu de Kukai Dansa

La companyia basca Kukai Dantza, el coreògraf israelià Sharon Fridman, el Cor de Noies de l’Orfeó Català i el cantant David Azurza  han unit sintonies per a la creació de l’espectacle Erritu, una proposta que aplega totes les seves energies i que presenten per primer cop al Mercat de les Flors “on només hi havíem estat una vegada, actuant al Hall”, apunta Jon Maya, coreògraf de la companyia. Aquest matí l’han presentat als mitjans molt feliços, amb la presència de Jon Maya, David Azurza, Buia Reixach, directora del Cor i Àngels Margarit, directora del Mercat.

Erritu, en euskera, vol dir Ritual.Neix de les ganes d’aprofundir en una línia molt nostra, que ha anat sorgint de convidar coreògrafs com Fridman, que puguin mirar la nostra manera de treballar des de un altre lloc. Hem creat el nostre moviment a partir de les experiències externes que hem tingut amb col·laboradors com Cesc Gelabert, Marcos Morau, La Intrusa…  I aquest cop comptem amb un cor de dones local! És una gran satisfacció per tots poder-ho presentar”, continua Jon.

L’espectacle, que aplega una quarantena d’artistes “que es fonen a l’escenari”, s’ha pogut veure a espais molt especials “com ara un cràter d’un volcà a Olot, on teníem un magnífic espai de 360º per moure’ns” o a la Seu de Manresa. Ara arriba al Mercat, on s’hi estaran del 21 al 23 de febrer.

La Buia exposa: “Per a nosaltres és tot un repte. Som un cor acostumat a fer concerts en un format tradicional, i és el primer cop que ens unim a una companyia de dansa! El component escènic és molt important, també” Explica que “estem fent un esforç des del Palau per trobar projectes on poder col·laborar amb companyies de dansa, amb els veïns, gent de teatre… Ja hem treballat al Festival Grec, enguany hem participat a El monstre al laberint, no ens volem quedar en un cor clàssic!” Ahir van assajar junts per primer cop i “va resultar molt airós, molt bonic. En David ens va explicar amb molta serenor el que calia fer i quina energia hi havíem d’invertir. Va dir que tot havia de passar tranquil·lament. “ Diu que quan va aparèixer la proposta ja tenien la temporada tancada, però “tenim un altre projecte sobre la vida humana des d’abans de néixer fins després de la mort i vam pensar que amb aquesta peça anava molt lligat.”

El títol parteix del fet que Kukai Dantza treballa l’àmbit ritual, “però no el religiós sinó el lligat a la dansa. Fridman s’hi va incorporar aportant un moviment que no havíem profunditzat, però que es complementa amb el nostre. Ha estat una trobada molt plena, una experiència profunda i enriquidora. Des de la veritat i l’espiritualitat en què Sharon tracta les coses, al primer minut ja estàvem tots aportant idees i treballant!” I assegura que “Tot el que veureu està fet des de la veritat:  la música, les veus… En David també canta en directe.”

En Jon i en David es van conèixer a París. En Jon era al teatre i David a l’escenari amb una companyia. Es va posar a cantar i en Jon va notar que ho feia en euskera: “Vivíem a 30 km de distància però ens vam conèixer a París! Jo acabava d’arribar al mon de la dansa, no coneixia ningú. Per a mi va significar un canvi molt important i enriquidor. I ja m’he quedat aquí des de fa uns sis anys”, diu en David.


SOBRE L’ESPECTACLE

Erritu parteix de la dansa tradicional però és absolutament dansa contemporània. “Hi ha una part escrita i una part improvisada, el que dóna llibertat però a la vegada t’obliga a estar connectat. La música, que ha creat David, ajuda a entrar a l’altra dimensió que aporten la dansa i la veu. La riquesa és que s’aconsegueix una cosa profunda i el públic se’n va amb la sensació d’un tot.”

L’obra explica una història vital que passa per molts estats de l’ésser humà, des de l’individu al col·lectiu. “Un dels intèrprets, Urko Mitxelena, explica el seu cicle vital. Es va trobant el seu germà, un amic, el pare, un avantpassat, el seu naixement, un funeral, un casament… Es un viatge poètic que es percep a escena“, explica la Buia. Un viatge simbòlic que fan sis ballarins, en David i el Cor. En definitiva:  “Aquest és un treball molt Kukai i a la vegada molt Sharon. No existeix l’un sense l’altre. hi ha les dues essències.”

Per al Cor de Noies hi ha una diferència important: porten vestuari i es desplacen per l’escenografia. Són 26 noies: “Hi ha un punt musical que hem d’improvisar segons les coses que proposen. Fem un treball molt interessant”, asseguren.

LA COMPANYIA
Kukai Dantza fou creada per iniciativa de l’ballarí i coreògraf Jon Maya Sein, l’any 2001. Kukai realitza una creació contemporània a partir de la dansa tradicional basca, impulsant trobades amb altres llenguatges artístics i estils de dansa. Gràcies a un conveni amb l’ajuntament,  són companyia resident a Errenteria, on desenvolupen un projecte de sensibilització i creació de públics, i tenen l’oportunitat de fer treballs de creació en un equipament municipal i també de fer formació. “Som una companyia estable, tots hi som des del principi i això ha ajudat molt al nostre desenvolupament artístic. Hem crescut junts!” En Jon diu que “quan col·laborem amb un coreògraf extern procurem que s’impregni del nostre treball. Després parlem i comença el treball de creació. Però abans fem tot un treball previ de coneixement mutu. I quan detectem camps en comú, podem començar a aprofundir.”

A la seva seu hi ha un petit teatre, una sala d’assaigs, una escola de música… “Fem programació normal i cicles.” La companyia també visita escoles perquè els nens i nenes puguin prendre part d’un projecte. “Els parlem, els fem ballar, fem projeccions i els donem l’oportunitat de venir a veure’ns…”  També fan Dansa en Família, Dansa Integrada… I fan cursos destinats a joves ballarins que es volen obrir a nous llenguatges.

Kukai Dantza ha rebut nombrosos premis en la seva trajectòria:

Premi Nacional de Dansa 2017. MAX Millor Espectacle de Dansa 2017. MAX Millor Elenc de Dansa 2015 i 2017. Premi d’Honor Umore Azoka Leioa 2016. Millor Espectacle de Dansa Fira De teatre i Dansa d’Osca 2014 i 2016. Menció Especial en festival d’Arts de Carrer de Valladolid. premis Donostia de Teatre 2003 …

  • Alicia Alonso
  • West Side Story
  • Nomad
  • Crimen y telón