“Ressoneu cançons, soneu entenimentades!” Com impulsada per la invocació de la “CantataBWV172” del genial compositor, Alemanya, la pàtria del “patriarca de l’harmonia” (Beethoven), de “l’estimat déu de la música”, (Debussy), ha iniciat el sprint final en la celebració del 250 aniversari de la mort de Johann Sebastian Bach, que es complirà divendres que ve dia 28 a les 20.30 hores. Gairebé totes les ciutats en les quals Bach va viure, des de Eisenach –en la qual va venir al món en 1685– fins a Leipzig –on va passar bona part de la seva vida, va crear la majoria de les seves obres i va morir–, passant per Arnstadt, Mühlhausen/, Ohrdruf, Weimar i Köthen, van iniciar ahir festivals dedicats a Bach, amb concerts a càrrec dels millors especialistes, exposicions, conferències i altres manifestacions. En la casa dels ancestres de Bach en Wechmar s’ha organitzat fins i tot una reunió de les seves descendents. Curiosament, no obstant això, és una ciutat on Bach no va posar mai un peu, Stuttgart, la qual acull una de la principals institucions dedicades a l’estudi i difusió de la seva obra, la Internationale Bachakademie Stuttgart. I és la mateixa la qual ha donat origen als dos més destacats projectes de celebració de l’any Bach –juntament amb la restauració dels seus manuscrits impulsada per l’Arxivo Bach de Leipzig (veure especejament)–: la segona edició discogràfica de la integral de l’obra bachiana després de la qual l’any passat publiqués el segello Teldec i l’encàrrec de creació de quatre noves “Passions” segons els textos dels Evangelis a sengles destacats compositors actuals –la russa Sofia Gubaidulina, l’alemany Wolfgang Rihm, l’argentí Osvaldo Golijov i el xinès Tan Dun (veure especejament)–, “en un intent de construir així un pont viu entre els nostres dies i Bach”. Les paraules són del reputado director d’orquestra alemany i gran especialista en Bach Helmut Rilling, que en qualitat de director artístic de la Bachakademie Stuttgart ha supervisat la integral discogràfica i ha dirigit totes les obres corals i orquestrals al capdavant del cor Gächinger Kantorei i les orquestres Bach-Collegium Sttutgart i Orquesta de Càmera del Festival de Oregón, tots ells fundats pel propi Rilling (que és també titular de la Real Fiharmonia de Galícia). Entre els solistes vocals que han contribuït a l’edició destaquen Arleen Auger, Helen Watts, Helen Donath, Ann Murray, Juliane Banse, Thomas Quasthoff, Christoph Prégardien o Matthias Goerne, i entre els solistes instrumentals, Trevor Pinnock (partitas per a clau), Robert Levin (concerts per a clau), Rolf Lislevand (suites per a laud), o Evgeni Koriolov, que signa (al piano) unes molt elogiades “Variacions Goldberg”. A diferència de l’edició integral de Teldec, que procedeix gairebé tota del fons de catàleg del segell Dónes Alte Werk, la de la Bachakademie (publicada pel segello Hänsler) ha estat gravada en la seva major part en els últims anys. La gran excepció la constituïxen la integral de les cantates sacras (60 discos), ja llançada per la Bachakademie en l’any 1985 amb motiu del 300 aniversari del naixement de Bach, però no distribuïda a Espanya, on només es coneix l’altra integral d’aquestes obres, la cèlebre de Harnoncourt i Leonhardt (inclosa en la integral de Teldec). Altres diferències entre la integral de Teldec i la de Bachakademie és que aquesta no s’adscriu com aquella al moviment d’interpretació historicista i d’instruments antics, encara que aquests també estan presents en ella en combinació amb els moderns.La de la Bachakadmie, que inclou 172 discos, ha volgut ésser, d’altra banda, més exhaustiva que la de Teldec (150 discos) a l’incloure primers enregistraments mundials de diferents versions d’algunes cantates, corals i obres per a òrgan. Aquí estreba fonamentalment la diferència de discos entre l’una i l’altra. El dia 28 apareixerà a Alemanya la caixa completa de l’edició, que s’ha anat llançant de forma separada allí des de l’any passat, però l’últim disc del qual es va gravar fa tot just un mes. En Espanya, l’edició s’edita, distribuïda per Gaudisc i amb textos informatius en castellà, al ritme de 12 discos cada quinzena i s’acabarà de llançar al novembre

Deixa una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here