Foto de família dels protagonistes del festival (creadors, actors, jurat i representants de la sala)

La Sala La Badabadoc, una perleta situada al Barri de Gràcia (Quevedo, 36), ha presentat aquest dilluns als mitjans el Catbasur, una nova iniciativa que neix amb la vocació de promoure els espectacles que neixen a Catalunya i, per una relació molt estreta que mantenen amb la sala Moscú Teatro, de Buenos Aires -la ciutat del teatre!-, portar allà l’obra premiada, on podrà fer-hi una Residència creativa i, posteriorment, temporada. També tindrà la possibilitat de ser vista per programadors i emprendre possibles gires a altres ciutats de l’Amèrica Llatina. Però no hi va tota mena d’espectacles: el CATBASUR és a partir d’ara el Festival Internacional de Teatro Unipersonal de Barcelona, el que vol dir que els espectacles que acull estan interpretats per una sola persona. Una autèntica novetat!

El Catbasur -paraula que prové de Catalunya-Buenos Aires-Amèrica del Sur-, compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i se celebrarà a La Badabadoc del 2 al 30 de desembre, amb l’estrena dels quatre espectacles seleccionats per al festival. Un Jurat escollit per la Sala, format entre crítics de la ciutat i altres experts, valorarà l’obra premiada. I hi haurà també un Premi del Públic.

Ángel Grisalvo, codirector de La Badabadoc amb Guadalupe Cejas, ha explicat que “la idea del Festival s’emmarca en el fet que es compleixen cinc anys de La Badabadoc a la ciutat, amb programació continuada. N’estem molt contents i buscàvem alguna festa grossa per celebrar-ho. I què ha de ser? Doncs un festival! Vam veure que no s’havia fet mai un Festival Unipersonal i ho vam explicar a l’Ajuntament. Quan vam saber que ens donaven el seu suport, ja vam fer una convocatòria oberta a companyies de la ciutat.”

N’estan tan il·lusionats que asseguren que “el Festival ha vingut per quedar-se i per ser un punt de referència a Barcelona. Estem contents d’haver triat el gènere unipersonal perquè és diferent. I té molt de mèrit, ja que una persona ha d’estar sola a escena al voltant de 60 minuts i això és molt difícil. Ens agradaria que fos un incentiu per a les companyies!”

El Jurat, que hi va assistir en ple, està format per Carme Canet, directora del programa de ràdio Entre Caixes; Paco Azorín, director de escena de teatre i òpera, escenògraf i membre de l’Academia Española de las Artes Escénicas; Cecília Santos, directora artística de la sala Moscú Teatro de Buenos Aires; Fernando Solla, crític de EnPlatea; Ivan Mula, crític de Teatre Barcelona; Elisa Díez, crítica de Recomana; Alicia, Nicola Larruy, representant d’Espectacles BCN.

EL FESTIVAL
El Catbasur tindrà dues parts. A la primera -del 2 al 13 de desembre- les quatre obres seleccionades a la convocatòria oberta, a la que es van presentar una trentena de creadors, competiran pel premi. També s’establirà el Premi del Públic: el públic votarà i l’obra premiada farà temporada a La Badabadoc durant 2020/21.

La segona part -del 14 al 30 de desembre, ja s’inscriu a l’intercanvi i acollirà dues obres argentines convidades: Para mi sos hermosa, de Paula Rasenberg (de Timbre 4) i El amante de los Caballos, de Lisandro Penelas (Moscú Teatro).

En aquest sentit, comenten que tant les obres escollides pel jurat com les dues convidades  “segueixen clarament la línia de la programació habitual de la sala, alhora que volen ser un vincle d’unió entre Catalunya i l’Amèrica Llatina.”

El Festival, a més de l’exhibició, presenta un extens programa d’activitats relacionades. Una és la Taula Rodona Creadores, amb Victoria Szpungber, Daniel J. Meyer, Paula Ransenberg, Kleber Luiz Bosque i Renato Fernández Vasallo, que debatran sobre la creació llatinoamericana i catalana el 13 de desembre (20 h)

El 18 de desembre (20 h) tindrà lloc la Lectura dramatitzada de Ciudad cualquiera, de Renato Fernández Vasallo (Perú)

I els dies 18, 19 i 20, de 10 a 14 h, se celebrarà un Taller Actuació amb Paula Rasenberg i Marcelo Nacci titulat El texto del cuerpo.


ELS ESPECTACLES

MIRTA EN ESPERA
Dramatúrgia, direcció i interpretació: Angela Palacios
Dies 2 i 11 de desembre, a les 20.30 h

Una actriu espera la seva oportunitat que mai arriba. Mentre espera, parla amb el públic amb el que comparteix dubtes sobre què és l’amor, el món, la precarietat, el teatre… A ella tot li va malament però… té la seva revelació! “No és un musical però hi ha cançons”, diu Palacios.
—————————–

EL ASESINO IMPREVISTO
Basat en un relat de Francesc Mari
Creació i adaptació: Montse Bonet i Albert RequenaDramatúrgia i direcció: Montse Bonet
Intèrpret: Albert Requena
Dies 3 i 10 de desembre, 20 h

L’Albert puntualitza que l’obra ja està traduïda al castellà, “per si hagués d’anar a l’Argentina…” En una barreja de drama i humor, explica la història d’un personatge a qui el destí el porta a un lloc on hi ha un assassinat i el culpen a ell. I es planteja a quin moment de la vida es pot desitjar matar algú.
—————————–

MIGRANTE, de Parece una Tonteria
Dramatúrgia: Rosa Molina, Sergio Álvarez, Juan Pablo Mazorra
Direcció: Giselle Stanzione i Neylor Moreno
Intèrpret: Juan Pablo Mazorra
Dies 4 i 12 de desembe, 20.30 h

Podria ser un documental basat en fets reals, ja que és el resultat d’entrevistes a migrants de Mèxic, Argentina, Brasil… realitzades per tres dramaturgs. “És un viatge que agafa la metàfora de Ulises, per mostrar com avui els migrants s’han d’enfrontar al perill, ja que els deus, enfadats, ja han abandonat els humans.” Un viatge per diferents personatges que surten de diferents parts del món i de diferents maneres de migrar. “Volíem acostar el públic a les seves histories perquè deixessin de ser un número.”
—————————–

CÀNDIDA, de Anna Tamayo
Intèrpret: Anna Tamayo amb l’acompanyament musical de Joange (composició musical i músic en directe)
Direcció: Anna Tamayo
Dies 5 i 9 de desembre, a les 20.30 h

És un espectacle de Cabaret que, després d’oferir diferents números, en resulta un espectacle unipersonal, canalla i tendre a la vegada. És una reflexió sobre la falta de informació sobre la sexualitat femenina, a causa de la repressió. “La protagonista està afectada per uns fongs vaginals i, a partir d’aquí, reivindica coses que tenen a veure amb un cos silenciat.”
—————————–

Després de cada espectacle hi haurà una mica de música i el bar obert, un espai deliciós a l’entrada, que acompanya una sala intimista i molt acollidora.

I l’últim dia, el 30 de desembre, Cerimònia de Clausura!

No us ho perdeu: trobareu més informació i entrades al web de La Badabadoc

  • Alicia Alonso
  • West Side Story
  • Nomad
  • Crimen y telón