Àngels Margarit presenta la nova temporada del Mercat de les Flors

Ja som a l’estiu i és temps de presentar les noves temporades, la guia pràctica que defineix cada any el projecte d’un teatre. Àngels Margarit, directora del Mercat de les Flors, ens ha presentat els continguts que confirmaran la personalitat de l’equipament, que l’any passat es definia amb el lema Dansa desbordada i enguany arriba sota el nom de Dansa i Territori.  “El nom fa referència al fet que, malgrat compartim una cultura globalitzada, en funció del lloc on neix una creació, l’artista la tradueix i destil·la el món que l’envolta a través de la seva obra”, explica. I continua: “La programació d’aquest eix ens convida a fer una travessa per obres que ens ofereixen altres perspectives i provoquen un canvi de mirada. Creacions que ens proposen una experiència singular, obres que posen la dansa, el cos i la pell com a testimoni, com a esperança.”

El programa del Mercat té dues subdivisions que funcionen soles: les Constel·lacions i els Festivals. Pel que fa a les Constel·lacions, una branca del programa que ens ajuda a conèixer a fons els creadors, enguany n’hi haurà dues: una per a Societat Doctor Alonso, que tindrà diferents presentacions al llarg de la temporada i l’altra amb Lia Rodrigues, coreògrafa brasilera que hem pogut veure ja en diferents ocasions al Mercat de les Flors. Lia Rodrigues, instal·lada a la favela di Maré de Rio de Janeiro des del 2004, fa de l’art i la creació una eina per al compromís social.

Els Festivals amb els que el Mercat col·laborarà la propera temporada són una nova edició d’El Més Petit de Tots, Hacer Historia(s) vol III, HOP, Africa Moment i SÂLMON, entre d’altres. També, com cada dos anys, arribarà el Circ d’ara mateix.

I anem al programa!

Hi ha 12 coproduccions, 3 de coreògrafs internacionals. Per no fer-ho feixuc de llegir o recordar, farem unes petites pinzellades per ordre cronològic dels espectacles tal com ens els ha explicat l’Àngels Margarit per anar-vos seduint. I més endavant, quan estiguin a punt d’estrena, ja ho presentarem amb tots els detalls.


COPRODUCCIONS DEL 2019
*Juan Carlos Lérida obrirà la temporada a la Sala MAC (del 27 al 29 de setembre) amb la seva proposta Doce. “És un projecte que té a veure amb el territori. Forma part del seu treball de recerca La litúrgia de las horas i no el presentem al complet. S’estrena la peça que fa referència a les 12 h, on el coreògraf s’envolta de 12 artistes i músics i posa en contacte el flamenc amb la vida.” L’any passat es va fer la primera entrega a la Fira Mediterrània de Manresa. L’espectacle complet encara haurà d’esperar una Temporada més!

Juan Carlos Lérida és ballarí, coreògraf i pedagog del flamenc, premi extraordinari 2007 de l’Institut del Teatre de Barcelona. Des de l’any 2002 és professor de Flamenc, Dansa Contemporània i Composició de l’Institut del Teatre.
———————————

*Christian Rizzo anirà també a la Sala Mac (del 3 al 6 d’octubre) amb la peça Une maison. És el que es descriu com una peça de Talla Única (per a totes les edats), que compta amb 14 intèrprets d’edats diferents amb la idea de construir i conviure en un espai comú. Veurem com els ballarins ens dibuixen les seves relacions íntimes i quotidianes, els conflictes i el que passa dins d’una casa, que és on es desenvolupa la peça.

Després de treballar amb nombrosos coreògrafs, Christian Rizzo va fundar la seva companyia, L’Association fragile, el 1996, amb la qual ha creat més de 30 peces. Des de 2015 dirigeix el Centre Chorégraphique National de Montpellier.
———————————

*Quim Bigas presenta Desplaçament variable (Sala MAC, del 17 al 20 d’octubre). “Ens va venir a proposar un treball a partir de la recerca a un arxiu de sons que té el Mercat. És una peça de dansa que parteix d’aquest arxiu.”

Quim Bigas treballa en els camps de la dramatúrgia, la coreografia i la documentació. S’apropa a la dansa pel seu interès cap a la composició, l’acte de conversar, l’exercici i la trobada. Ha fet teatre de carrer, creacions col·lectives, col·laboracions amb altres creadors, intervenció en museus, interpretacions de creacions d’altres artistes, escriptura per a mitjans especialitzats i dramatúrgia i seguiment artístic d’altres artistes.
———————————

*Pep Ramis, de Mal Pelo, porta el Solo The Mountain, the Truth & the Paradise a la Sala PB del 25 al 27 d’octubre. Una peça que neix a partir de la necessitat de construir una ficció molt personal, de posar al dia l’experiència dels darrers treballs i d’investigar sobre els interessos artístics presents. “Treballar en solitari als 50 anys vol dir també revisitar les eines acumulades de l’ofici de creador escènic.”

Pep Ramis forma Mal Pelo juntament amb María Muñoz l’any 1989, companyia de dansa que basa el seu treball en una recerca constant de llenguatges.
———————————

*GN/MC Guy Nader / Maria Campos s’instal·laran els mateixos dies (del 25 al 27 d’octubre) a la Sala MAC amb Set of Sets “un treball esplèndid que només podrem tenir 3 dies en cartell. Això ho volem arreglar i buscar la manera que el públic i els programadors ho vegin. Si no ho fem, girar és molt complicat”, comenta Margarit.

Set of Sets recrea la repetició i el ritme en el moviment d’uns cossos que incessantment desafien la gravetat, com una metàfora de la naturalesa repetitiva de la mateixa existència i de la idea de la persistència. La peça ha rebut el premi a la millor coreografia i millor espectacle nacional als Premis de la Crítica
———————————

*Olga Pericet ens presentarà la peça Un cuerpo infinito, fruit d’un treball de recerca que ha fet a El Graner. “Es fixa en la figura de Carmen Amaya com una necessitat que sorgeix, i compta amb l’assessoria dramatúrgica de Roberto Frattini. La peça trenca cànons amb el flamenc per anar a un altre territori.” De l’1 al 3 de novembre a la Sala MAC.

Llicenciada en dansa espanyola i flamenc i coneixedora del ball contemporani, la cordovesa Olga Pericet és una de les millors representants de la renovació flamenca de l’escena actual.
———————————

*Albert Quesada, artista associat al Mercat de les Flors, porta a la Sala MAC del 8 al 10 de novembre Flamingos, un espectacle que es va estrenar la temporada passada al Mercat i és la primera producció del projecte Cel·lula. És el resultat de col·locar Carmen Amaya al mig d’una escena de John Waters. L’impuls del flamenc per compartir l’interior de l’ànima es barreja amb la música, el vestuari i l’imaginari més pop.

Ballarí i coreògraf entre Barcelona i Brussel·les, Albert Quesada es va formar a MDT (Amsterdam) i PARTS (Brussel·les) després dels seus estudis de filosofia i d’enginyeria multimèdia.
———————————

FESTIVAL EL MÉS PETIT DE TOTS

Aquest 2019, el Festival celebra els seus 15 anys de recorregut. El Més Petit de Tots és fantasia, emoció i aventura, una fantasia que pot i ha de transitar fora de totes les rutes conegudes I on tothom és convidat a trobar nous llenguatges per compartir en família.

Aquesta temporada, al Mercat de les Flors es podrà veure:

*I les idees volen, de Animal Religion, per a partir de 2 anys, dies 16 i 17 de novembre.
*Karstein Solli Produksjoner (Noruega), amb StemmeStammen (Veus tribals), recomanat de 0 a 3 anys. Només el 16 de novembre.
*Cia Dadodans (Holanda) que porten Klank, per a un públic de 2 a 6 anys. Només el 17 de novembre.
*Compagnie ACT2 (França), que presentaran preferentment als majors de 3 anys Et si j’étais moi! (I si jo fos jo!). Dies 23 i 24 de novembre.
*Tumble in the Jungle (Voltant per la jungla), per la companyia Inger Cecile Bertran de Lis (Noruega), recomanat a patir de 2 anys. Dies 23 i 24 de novembre.
———————————

CONSTEL·LACIÓ SOCIETAT DOCTOR ALONSO
Una constel·lació que aportarà tres peces: Sobre la bellesa (Del 28 de novembre a l’1 de desembre); Contrakant  (del 5 al 8 de març) i Andrei Rublev, una paniconografia (del 8 al 10 de maig).

*Sobre la bellesa és una peça antiga que parla del temps i que ja l’han fet a França. “Cada any fan una creació potent que els permeti viure l’experiència amb gent (tallers, càstings, gent gran…) Aquesta és una peça preciosa que posa el temps en escena, però no el pas del temps o la nostàlgia pel pas del temps, sinó el temps mateix com a matèria.” Més que coreogràfic, Sobre la bellesa és “un treball escultòric que deixa entreveure l’absència de moviment com a forma d’estar construint també espai i temps a cada moment.”

*Contrakant, un projecte de investigació en torn de la figura del filòsof alemany Immanuel Kant i les seves teories sobre l’espai i el temps.

*Andrei Rublev, una paniconografia “és la revisió d’una peça que tornarem a tenir. Té una durada de 2h30 i el públic pot entrar i sortir lliurement,o quedar-se.”
———————————

AFRICA MOMENT
Primera trobada internacional d’arts escèniques de l’Àfrica contemporània. Àfrica Moment pretén generar espais de creació i reflexió per mitjà del cos per a la dignificació, la visibilització i el posicionament de la creació africana dins el panorama nacional i internacional. La trobada està dirigida per la coreògrafa i actriu Aída Colmenero Díaz, especialitzada en arts escèniques del continent africà. Aquesta trobada presenta quatre peces diferents.
———————————

HOP FESTIVAL 2019

Els dies 21 i 22 de desembre, el Mercat de les Flors i altres espais culturals de la ciutat tornen a acollir el HOP Festival, la cita més destacada amb la creació contemporània de les danses urbanes al país. Ens convida a descobrir de primera mà les múltiples dimensions de la dansa urbana: tallers per a professionals i aficionats, jams, activitats per a tota la família, espectacles de companyies locals i internacionals, i espais de diàleg i pensament al voltant de la creació contemporània de les danses urbanes. Un festival de referència, obert a tots els públics i indispensable per comprendre l’estat actual del sector.
Horaris i preus a www.mercatflors.cat
———————————

I PER NADAL, CIRC!
El Mercat de les Flors acull el 23è Circ d’Hivern de l’Ateneu Popular 9 Barris, el que es va estrenar el 2018. Parlem de Nu, de Quim Girón, un espectacle recomanat per a patir de 5 anys. És un espectacle de circ contemporani que parla amb senzillesa i transparència de les relacions humanes i de com interactuen amb els objectes. “El contacte dels cossos amb aquests objectes crea situacions absurdes plenes de màgia, de poesia i d’un humor ple de tendresa.” Cinc artistes que conviuen amb diferents llenguatges escènics per descobrir-se en un espai híbrid. Això serà del 26 al 30 de desembre.

I del 27 al 30 de desembre els Big Bouncers arriben amb Jungla, recomanat de 2 a 5 anys. És un viatge per un ecosistema on poden aparèixer tot tipus d’éssers, formes, colors i sons i cossos que es camuflen, brillen, suren, reboten, s’estiren i es transformen constantment en un espai sense explorar on la sorpresa i la màgia poden aparèixer en qualsevol moment i on tots els elements estan en continu moviment.

Encara en el context de vacances festives, del 3 al 5 i els 11 i 12 de gener, Aracaladanza portarà al Mercat Play, recomanat per a patir de 4 anys. La companyia parteix del joc per desenvolupar el seu fascinant univers, “en el qual la màgia que es crea amb la coreografia, la llum, el vestuari i l’escenografia, transforma la realitat.”

Al febrer arribarà el Festival Salmon, però encara no tenen la programació tancada.


LES COPRODUCCIONS, DE GENER EN ENDAVANT
*
Del 16 al 19 de gener, Andrés Corchero en portarà Absències. “Són dos solos que parlen de l’absència amb els que tanca un cercle. Ell va anar al Japó, al tornar va fer una peça-homenatge al seu pare al Festival de Sitges. I ara, que té la mateixa edat que tenia el seu pare llavors, la revisita”, continua explicant, Àngels Margarit. 

* Raquel Klein serà a la Sala MAC els 25 i 26 de gener amb Wu Wei. “És una coreògrafa emergent i aquest és  un treball de final de carrera que  ha anat desenvolupant. Ara el presenta en format gran, d’una forma innovadora i que permet veure-ho des de diferents perspectives.”
———————————

*Daniel Abreu presenta La desnudez, un duet de l’artista amb Dácil González “amb imatges precioses. Hi ha tres persones a escena -també el músic Hugo Portas- que ens regalen una proposta poètica sobre el saber estimar-se, en la qual un home i una dona viatgen des de la mort fins l’amor.” Del 31 de gener al 2 de febrer. Sala OM
———————————

*Fernanda Fragateiro i Aldara Bizarro seran a la Sala MAC l’1 i 2 de febrer amb la seva Caixa per guardar el buit, “que ens conviden a omplir-la. Un espectacle que combina arts plàstiques i cos.” Talla Única i amb un aforament de 30 persones per sessió.
———————————

*Kukai Dantza & Sharon Fridman. Presenten Erritu una peça de Fridman a partir del folklore basc. S’ha presentat en format de carrer i ara porten una nova versió per a interiors, amb la incorporació d’un cor de dones. Del 21 al 23 de febrer, Sala MAC.
———————————

*Roger Bernat. La consagració de la Primavera. És una peça ja coneguda en la que es donen uns auriculars al públic i et demanen que vagis ballant la coreografia potser més famosa i popular de Pina Bausch. Una peça on els protagonistes són els espectadors que, a partir del joc, creen una coreografia compartida, un experiment individual i alhora comunitari. “Avui és un súper clàssic. Ens la han demanat per als cercles educatius.” 28 i 29 de febrer, Sala MAC.
———————————

*La companyia Baal presenta MiraMiró, espectacle de dansa i animació de vídeo per als més petits, nascut de l’univers de Joan Miró. Compta amb l’animació de vídeo a càrrec d’Adri Bonsai, que el 2018 va rebre un premi Goya pel millor curt d’animació. Una peça Talla Única que veurem el 29 de febrer i l’1 de març a la Sala PB.
———————————

*Roser López Espinosa, artista resident al Mercat de les Flors, portarà Novembre a la Sala OM, del 6 al 8 de març. Recomanat per a partir de 6 anys, Novembre és un terreny de joc on tres ballarins construeixen un paisatge en comú on s’enreden els cossos, els jocs físics i els mecanismes.
———————————

*I del 12 al 15 de març, La Intrusa ens portarà It’s a wrap (Kubrick is dead). Sis intèrprets, personatges icònics de la filmografia de Kubrick infiltrats a l’obra 6 personatges en busca d’autor de Pirandello. A partir d’aquest marc de ficció La Intrusa presenta una peça que reflexiona sobre l’instant que hi ha entre el final d’una cosa i el principi d’una altra. La dansa es contamina d’altres disciplines: elements escènics, musicals i audiovisuals.
———————————

*Héla Fattoumi i Éric Lamoureux obriran la primavera a la Sala OM els 20 i 21 de març amb Oscyl i Oscul Variation, unes peces amb objectes: “Treballen amb unes bitlles grans, hi pugen… I deien les bitlles a ma del públic perquè hi juguin.”
———————————

*Marina Mascarell, artista associada al Mercat, presenta Nova creació, un treball amb la companyia sueca  Skänes Dansteater, que significa la 3a part d’una trilogia que ha emprès amb companyies nòrdiques. Del 23 al 26 d’abril, Sala MAC.
———————————

*Bruno Belträo / Grupo da Rua són uns artistes brasilers que “fan partitures de moviment molt virtuoses. Deriven de les danses urbanes i les han portat a un lloc molt diferent. Però ho hem hagut d’aplaçar i ens porten Noa, una peça anterior estrenada fa 2 anys, molt bonica, amb intèrprets de hip hop i de dansa contemporània.” Del 8 al 10 de maig , Sala MAC
———————————

*Robyn Orlin és una coreògrafa sudafricana que fa  peces molt polítiques i amb molta gent.  Aquest cop ens porta un solo que interpreta Albert Khoza. La peça la van crear a partir de la gran desolació que va sentir Orlyn en parar-se a pensar en el futur de la humanitat. “Estàvem en aquell moment molt afectats per una sèrie de violacions correctives contra dones lesbianes negres a Sud-àfrica. Sorgia de manera repetitiva la idea dels set pecats capitals, tot i que cap dels dos no som cristians. Afortunadament, Khoza pertany a una nova generació sud-africana que per a mi representa l’esperança. Entenen el que és l’apartheid i volen anar més enllà”. Del 15 al 17 de maig, Sala PB.
———————————

*La Manufacture de Lausanne, a Barcelona. Projecte de final de grau amb coreografies de Mathilde Monnier i Salva Sanchis. La Manufacture de Lausanne és, des de l’any 2014, la primera escola a oferir estudis superiors de dansa contemporània a Suïssa. Sota la direcció artística del coreògraf Thomas Hauert, aquests estudis reforcen la creativitat, l’autonomia i la capacitat d’adaptació dels ballarins del segleXXI el seu projecte de final de grau enguany inclou una peça de Mathilde Monnier i una altra de Salva Sanchis, en residència al Mercat de les Flors.  Dies 6 i 7 de juny. Sala MAC.

I aquí acabarà la temporada!

 

CONSTEL·LACIÓ LIA RODRIGUES
Del 26 de marçal 2 d’abril

“L’any passat vàrem fer 5 constel·lacions, però requereixen un ritme econòmic que no podem aguantar. Enguany en fem només dues i la segona és al voltant d’aquesta artista brasilera i la seva Companhia de Dansas. Ja ha vingut altres vegades, el públic de Barcelona ja la coneix. És una artista molt interessant i compromesa.”

Nascuda a São Paulo, Lia Rodrigues va formar part de la companyia Maguy Marin a París. En tornar al Brasil, va fundar la Lia Rodrigues Companhia de Danças a Rio de Janeiro, que ofereix activitats, laboratoris de dansa, produccions, classes i assajos durant els 12 mesos de l’any. El 1992 va crear el Panorama Festival, que va dirigir durant 14 anys i que ha esdevingut el més important de Rio de Janeiro.

Presentarà tres peces: Para que o Céu näo caiga, Furia i Pictorama i convida a la seva constel·lació a Maguy Marin, David Mambouch i Benjamìn Lebreton.
———————————


CIRC D’ARA MATEIX. Del 9 al 19 d’abril
Circ d’Ara Mateix
és  una finestra oberta a la creació de circ de casa nostra, amb propostes de qualitat per a tots els públics. “Aquesta és una mirada per compartir i generar curiositats amb vista al futur acompanyant els artistes que ja formen part del present del nostre circ. La programació consta d’un imaginari divers i de diferents maneres d’entendre el circ d’avui dia.”

*Es presenten Amer i Àfrica amb Envà, una peça de moviment, equilibris i humor (del 9 al 12 d’abril).
*Random, de Joel Martí & Pablo Molina, amb equilibris, contorsions, cable, dansa i diàlegs inquietats, del 10 al 12 d’abril. *Joan Català, que del 17 al 19 d’abril porta una peça a l’entorn del ferro que ha titulat 5-100. “Ell treballa molt amb ferro, perquè ho viu des de petit. El seu pare era ferrer.”
*I Mumusic Circus que tanquen els 18 i 19 d’abril amb la coneguda Flou papagayo.

 

Acabem amb un resum de números. S’han programat 76 espectacles amb 274 funcions, -més que l’any passat- sense comptar les compartides amb el Grec, amb 40.321 espectadors.  “Continuem establint complicitats. El país va patir una crisi i, tot i que han passat anys dels inicis, res no ha canviat. I nosaltres, el sector de la dansa, ho patim molt.” El pressupost puja 4.750.000 euros.