La comèdia àcida L’home, la bèstia i la virtut, que Luigi Pirandello (Agrigent, Sicília, 1867-Roma, 1936) va escriure el 1919, arriba divendres (21.30 h) al Teatre Bartrina de Reus, on tancarà la temporada dels teatres públics de la ciutat. Coproduïda pel Centre d’Arts Escèniques de Terrassa i el TNC, i dirigida per Pep Pla, la peça és una crítica a la doble moral de la societat, que no ha perdut actualitat. Eduard Farelo, Jordi Martínez i Teresa Sánchez són els protagonistes de l’espectacle.

En l’obra, escrita per Pirandello només sis mesos abans que una obra clau en la dramatúrgia europea com és Sis personatges a la recerca d’autor, ja s’intueixen alguns conceptes sobre el jo (el que es creu un personatge de si mateix és diferent de com el veu la societat), tot i que sense introduir-se en el joc de la metateatralitat. L’obra explica com una dona (Sánchez) s’embolica amb el mestre de llatí (Farelo) del seu fill, mentre que el seu marit, un mariner rude (Martínez), fa llargues estades a alta mar. El mestre acabarà deixant encinta la dona i llavors tots dos hauran de muntar una trobada eròtica perquè el mariner, que fa anys que defuig els seus deures conjugals, tingui relacions amb la dona i així mirar d’evitar l’escàndol. Pep Pla, director de l’obra, que és una comèdia força lleugera, va afirmar abans de la seva estrena a Terrassa que hi havia fet pocs canvis, tot i que situa l’acció als anys 50 i incorpora una banda sonora amb cançons napolitanes i sicilianes que l’ajuden a resoldre les transicions. Pla afirma que el final «feliç» de l’obra «consagra el triomf de la mentida i de la manca de fermesa moral, tot basant-se en una pretesa defensa de la virtut».