La Fàbrica de Creació Fabra i Coats

Aquest Grec 2017 s’ha estructurat d’una manera que permet que l’anem presentant en sintonia amb la creació, origen o registre. Avui ha tingut lloc a la Fàbrica Fabra i Coats la primera presentació als mitjans dels espectacles que s’han assajat o creat en aquest espai tan emblemàtic. No explicarem, doncs, els que s’estrenaran els dies que segueixen a la presentació com era habitual -algun potser si- sinó els que han compartit espai i vibracions. Així ho ha decidit el nou director, Cesc Casadesús i així us ho intentarem transmetre: “Organitzant la trobada aquí, volem reafirmar la voluntat del Grec de col•laborar amb les diverses Fàbriques de creació que hi ha a Barcelona. Un Festival com aquest ha de contribuir a fer créixer el teixit creatiu de l ciutat.”, ha dit. Doncs som-hi, que se’ns gira feina!

AÜC. LES IMPUXIBLES
Grec Ciutat. La Seca Espai Brossa, del 5 al 23 de juliol.

Comencem parlant de Clara Peya i Ariadna Peya, (Les Impuxibles), que uneixen complicitats en aquesta ocasió amb Carla Rovira, (autora de la peça Most of all, you’ve got to hide it from the chicks, amb la que va guanyar el premi FAD Sebastià Gasch a la Creació Emergent l’any 2016) per presentar una nova proposta multidisciplinar. “Ens hem unit per parlar d’un tema delicat que ens afecta a tots: la violència sexual”, ha dit Rovira, que dirigeix l’espectacle. A l’obra, una psicòloga, una supervivent de violència sexual, una sociòloga, una ballarina, una música, una productora i una performer, totes feministes -interpretades per Ariadna Peya, Clara Peya, Júlia Barceló, Olga Lladó i Maria Salarich-, s’asseuen al voltant d’una taula. I comparteixen les seves experiències i relats en una barreja de música, dansa i text, amb l’objectiu de tirar endavant i enterrar la por. Han volgut deixar clar que no expliquen històries reals viscudes però que “són reals perquè existeixen. Mentre assajàvem, anàvem trobant i recordant exemples ben clars.”

TENDER NAPALM. COMPANYIES SIXTO PAZ I PsiRC
Grec Ciutat. Sala Beckett, dies 8/9 i 15/16 de juliol

En aquesta creació, la companyia Sixto Paz s’immersa en el món del circ compartint treball amb la companyia PsiRC, el que ha permès a uns i altres “explorar nous llenguatges i combinar-los.” Han aconseguit una creació insòlita del text Tender Napalm, de Philip Ridley, que presenta dos personatges que parlen d’amor i sexe partint dels temes més foscos, brutals i a la vegada tendres. Un text salvatge però poètic, que en aquesta ocasió “transcorre en un niu de llum i ombres on el circ i el moviment dialoguen”, ha dit Pau Roca, director de l’espectacle. L’interpreten Ariadna Cabrol, Pau Roca, Anna Pasqual, Wanja Kahlert i Adrià Montaña. Mercè Boronat ha dirigit el moviment.

EP (EXTENDED PERFORMANCE). LA CENTRAL DEL CIRC
Grec Ciutat. La Central del Circ, 14 i 15 de juliol.

Es tracta d’una sèrie de quatre peces curtes (20 minuts) que reivindiquen el poder i la bellesa de la peça artísticament inacabada, amb un número trapecista inspirat en Egon Schiele i un solo que reflecteix una surrealista relació amb una pinya.

UTOPIA. CIA. IGNÍFUGA
Sala Hiroshima del 18 al 20 de juliol, dins del Grec Ciutat
.
Curiosa proposta de la Companyia Ignífuga, que abans l’estrena ja té un premi: l’Adrià Agual 2016, que atorga l’Institut del Teatre. L’espectacle, creat a partir de la biografia de l’actor Àlex Moreu, arriba amb una dramatúrgia de Pau Masaló i Ferran Dordal, dirigit per Pau Masaló. Compta amb la participació de graduats de l’Institut del Teatre.

Utopia planteja preguntes sobre el futur, com serà, si existirà la propietat privada… La peça combina la interpretació amb intervencions documentals per parlar-nos sobre el concepte d’utopia. I ho fa a partir de la història de Moreu, un actor que fa anys va deixar la ciutat per anar a viure amb una comunitat formada per prop de quaranta persones (els “utopians”) a la recerca d’una forma nova d’organització social que els garanteixi la felicitat. Però ha passat el temps i el projecte és en un punt mort. Què passa? Com han arribat on són? Ens ho explica el mateix actor, que forma part de l’elenc de l’espectacle, en una ficció escènica amb notes biogràfiques que treballa amb diverses capes estètiques i diferents nivells de realitat.

OKLAHOMA. DE LA COMPAÑÍA DEI FURBI
Grec Montjuïc. Espai Lliure, del 19 al 21 de juliol

També s’ha estat treballant en residencia a Fabra i Coats la proposta de la companyia Dei Furbi Oklahoma, tot i que ha compartit la creació amb el Teatre Akadèmia. Parteix de l’obra de Kafka i elements de Lewis Carroll i Pirandello, per explicar amb un llenguatge escènic, poètic i visual els mons d’aquests creadors indispensables, a partir de l’obra inacabada de Kafka América, en la qual apareix el Gran Teatre d’Oklahoma.

Dei Furbi es manté fidel amb els seus objectius de treballar a la recerca d’un llenguatge poètic i visual amb aquest muntatge que, en paraules de la seva directora, Gemma Bertran “és una selfie de la representació.”

Espectacle de teatre musical, interpretat per Toni Viñals, Robert González, Anna Alborch
———————————————————

També s’han presentat les propostes musicals que han nascut a Fabra i Coats, com són l’actuació de Fermín Muguruza & la Micaela Chalmeta Big Band, on el cantant reinterpreta el seu repertori acompanyat per aquesta big band formada per 18 dones i dos homes. I la col•laboració de Mishima i Joan Miquel Oliver.

I fins aquí avui! Cesc Casadesús ha tancat la trobada incidint en què encara falten dies i que bona part dels espectacles estan encara en fase de creació. I ha suggerit que possiblement encara es podrà preparar la possibilitat que el públic pugui assistir a algun assaig “per tal d’acostar la ciutat a les Fàbriques de Creació i als seus protagonistes.”

Deixa una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here